مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
۰ نفر

فصل تابستان و گرمای شدید و تعریق است . تعریق زیاد باعث می‌شود که به دنبال راهکارهایی باشیم که چطور و چگونه کمتر عرق کنیم. در این مواقع بسیاری از خود می‌پرسند چه راهی برای درمان تعریق زیاد وجود دارد؟ تعریق هم ما را کلافه و عصبی می‌کند و هم می‌تواند بر سلامتی و کیفیت زندگی‌مان تاثیر منفی داشته‌باشد.

تعریق

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: تعریق شدید یک مشکل بسیار واقعی است که در بسیاری از مواقع در زمان حضور در اجتماع امکان دارد به نتایج شرم آوری ختم شود، به ویژه اگر ورزشکار و اهل فعالیت بدنی شدید باشبد، اما راه‌های موثری برای درمان آن وجود دارد.

به گزارش وب ام دی، قبل از اینکه راه حل‌های بی فایده‌ای را نطیر پنهان شدن از شرم یا پوشیدن لباس بیشتر برای کاهش احساس بوی بدن یا رفتن به مکانی با آب و هوای سردتر را انتخاب کنید، می‌توانید یک سری از تکنیک‌های اثبات شده را برای مبارزه با تعریق بیش از حد که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده امتحان کنید.

چطور کمتر عرق کنیم؟ | درمان‌های خانگی برای رفع تعریق

اولین گام : استفاده از ضد تعریق

ساده ترین راه برای مقابله با تعریق بیش از حد، استفاده از یک ضد تعریق است که اکثر مردم در حال حاضر به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. اکثر ضد تعریق‌ها حاوی نمک آلومینیوم هستند. وقتی آن‌ها را روی پوست خود می‌غلتانید، ضد تعریق‌ها یک پلاگ تشکیل می‌دهند که تعریق را مسدود می‌کند. می‌توانید یک ضد تعریق را بدون نیاز به نسخه در سوپرمارکت یا از داروخانه محلی خود خریداری کنید یا پزشک می تواند برای شما یک ضد تعریق تجویز کند. ضد تعریق‌های بدون نسخه ممکن است کمتر از ضد تعریق‌های تجویزی تحریک کننده باشند. با یک برند بدون نسخه شروع کنید، و اگر نتیجه نداد، از پزشک خود در مورد ضد تعریق مناسب بپرسید. بسیاری از ضد تعریق ها همراه با دئودورانت فروخته می‌شوند که مانع از تعریق شما نمی شود، اما به کنترل بوی عرق شما کمک می‌کند. ضد تعریق ها فقط برای زیر بغل شما نیستند. همچنین می‌توانید برخی از آن‌ها را در نواحی دیگری که عرق می‌کنند، مانند دست‌ها و پاها استفاده کنید. برخی از آن‌ها حتی ممکن است روی خط مو اعمال شوند. همچنین آن را شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب به مناطق محل تعریق بمالید به شما کمک می‌کند کمتر تعریق کنید و خشک‌تر بمانید.

گام دوم: درمان‌های پزشکی

اگر داروهای ضد تعریق مانع از تعریق بیش از حد دست‌ها و پاهای شما نمی‌شوند، پزشک ممکن است یکی از این درمان های پزشکی را توصیه کند:

یونتوفورزیس: این تکنیکی است که در آن آب معمولی یونیزه‌شده با استفاده از الکتریسیته مستقیم از پوست عبور داده می‌شود.در طول این درمان، شما با دست ها، پاها یا هر دو در یک سینی کم عمق آب به مدت حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می نشینید، در طول این درمان جریان برق کم فشار از آب عبور می‌کند. با این حال هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند این درمان چگونه کار می‌کند، اما کارشناسان معتقدند که مانع از رسیدن عرق به سطح پوست می‌شود. شما باید این درمان را حداقل چند بار در هفته تکرار کنید، اما پس از چندین بار ممکن است تعریق را متوقف کند. هنگامی که نحوه انجام یونتوفورز را یاد گرفتید، می‌توانید یک دستگاه برای استفاده در خانه بخرید. برخی از افراد فقط به چند جلسه در ماه برای نیاز دارند. اگرچه یونتوفورز به طور کلی بی خطر است، اما به دلیل استفاده از جریان برق، برای زنان باردار و افرادی که ضربان‌ساز یا ایمپلنت‌های فلزی ، بیماری‌های قلبی یا صرع دارند، توصیه نمی‌شود.

سم بوتولینوم: یکی دیگر از گزینه‌های درمانی برای تعریق شدید، تزریق سم بوتولینوم A (بوتاکس) است، همان دارویی که برای چین و چروک استفاده می‌شود. بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است، اما برخی از پزشکان ممکن است از آن در کف دست و پا نیز استفاده کنند. بوتاکس با جلوگیری از انتشار یک ماده شیمیایی که به غدد عرق سیگنال می‌دهد تا فعال شوند، عمل می‌کند. البته ممکن است نیاز به چندین بار تزریق بوتاکس داشته باشید، اما نتایج می‌تواند تقریبا یک سال باقی بماند.

داروهای آنتی کولینرژیک: وقتی داروهای ضد تعریق و درمان‌هایی مانند یونتوفورزیس و بوتاکس را امتحان کردید و تاثیری نداشتند، ممکن است پزشک یک داروی تجویزی مانند داروهای آنتی کولینرژیک را توصیه کند. داروهای آنتی کولینرژیک فعال شدن غدد عرق را متوقف می‌کنند، اما برای همه مناسب نیستند زیرا می توانند عوارض جانبی مانند تاری دید، تپش قلب، خشکی چشم، خشکی دهان و مشکل در ادرار کردن را ایجاد کنند.

جراحی: ممکن است جراحان پلاستیک را دیده باشید که روش های جراحی را برای تعریق بیش از حد تبلیغ می کنند. جراحی فقط برای افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس شدید (تعریق شدید) که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده توصیه می‌شود. در طول جراحی، پزشک ممکن است غدد عرق را بریده، خراش دهد یا ساکشن کند. یکی دیگر از گزینه‌های جراحی، سمپاتکتومی قفسه سینه آندوسکوپی (ETS) است که در آن جراح برش های بسیار کوچکی ایجاد می کند و اعصاب زیر بغل شما را که به طور معمول غدد عرق را فعال می کنند، برش می‌دهد. این روش بسیار موثر است، اما تنها به عنوان آخرین راه حل برای افرادی که هر روش درمانی دیگری را امتحان کرده‌اند استفاده می شود.

سیستم میرا دی: این روش که در مطب پزشک انجام می‌شود، از انرژی حرارتی (گرما) استفاده می‌کند که غدد عرق و بو را در زیر بغل شما هدف قرار داده و از بین می‌برد. هنگامی که غدد از بین می روند، دیگر رشد نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

روش‌های خانگی برای کنترل تعریق

در حالی که در حال آزمایش ضد تعریق‌های مختلف یا هر درمان دیگری هستید که پزشک شما توصیه کرده، می‌توانید برخی از این راه حل‌های خانگی را نیز برای کمک به کاهش تعریق استفاده کنید:

  • لباس‌های سنگین نپوشید که عرق را به دام می اندازد. در عوض از پارچه های سبک و قابل تنفس مانند پنبه و ابریشم استفاده کنید. هنگامی که در گرما در حال ورزش یا بیرون از منزل هستید، یک پیراهن اضافی همراه داشته باشید. پاهای شما هم می‌توانند عرق کنند، بنابراین جوراب هایی بپوشید که رطوبت را از آن‌ها دور کند.
  • هر روز با استفاده از یک صابون آنتی باکتریال دوش بگیرید یا حمام کنید تا باکتری‌هایی را که می‌توانند در پوست عرق‌زده شما ساکن شده و ایجاد بو کنند، کنترل کنید. پس از آن و قبل از استفاده از ضد تعریق، خود را کاملا خشک کنید.
  • از خوردن غذاهای تند و نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه به منظور پیشگیری از تعریق زیاد پرهیز کنید.
کد خبر 876527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha